Opis Historia
Matali Physics powstał w 2009 roku jako rozwiązanie fizyki napisane całkowicie w języku C# i dedykowane dla Microsoft XNA. Pierwsza kompletna wersja silnika została wydana w listopadzie 2010 roku i była dalej rozwijana do lipca 2014, tworząc wieloplatformowe, w pełni zarządzane rozwiązanie fizyki dla platform .NET i Mono. W międzyczasie, od października 2013 do lipca 2014 roku zostało wprowadzone równoczesne wsparcie dla C++. Znacząca zmiana nastąpiła w lipcu 2014 roku wraz z wydaniem wersji 3.0. Wersja zarządzana silnika została porzucona, a silnik został wydany wyłącznie z nowym natywnym rdzeniem w całości napisanym w nowoczesnym C++. Kolejna znacząca zmiana nastąpiła w styczniu 2018 roku wraz z wydaniem wersji 4.0. Czwarta główna wersja silnika oraz kolejne aktualizacje przyniosły szybki rozwój modułów dodatkowych, w szczególności frameworka gier jako dodatku opartego na technologii symulacji fizyki. W listopadzie 2019 piąta główna wersja silnika przeniosła Matali Physics do grupy rozwiązań wspierających trzy główne API graficzne następnej generacji: DirectX 12, Vulkan i Metal na platformach stacjonarnych i mobilnych. Przełomowa zmiana w rozwoju silnika Matali Physics nastąpiła w lipcu 2020 roku wraz z wydaniem wersji 5.5. Począwszy od wersji 5.5, Matali Physics stał się zaawansowanym środowiskiem fizyki 3D, a opracowany do tej pory silnik fizyki, przemianowany na Matali Physics Core, stał się "sercem" nowego środowiska. Szósta główna wersja, wydana w lutym 2023 roku, wprowadziła przełomowe zmiany zarówno od strony technicznej, jak i funkcjonalnej, przenosząc środowisko Matali Physics do rozwiązań bezpośredniego tworzenia gier. Matali Physics 6.0 wprowadził wsparcie dla co najmniej architektur 64-bitowych, wsparcie wyłącznie dla API graficznych następnej generacji, moduł syntezatora muzyki, animacje behawioralne, oparty na fizyce graficzny interfejs użytkownika następnej generacji, Matali Physics Demo zastąpione przez Matali Physics Game i więcej. Obecnie Matali Physics jest intensywnie rozwijany jako zaawansowane, nowoczesne, wieloplatformowe, wydajne środowisko fizyki 3d, które integruje symulację fizyki, grafikę, dźwięk i muzykę w jedno kompleksowe multimedialne rozwiązanie, w którym tworzenie złożonych interakcji i zachowań jest powszechne i stosunkowo łatwe.
Daty wydań:
- 2024/09/23 - Matali Physics 6.7.0.0
- Wspólne dla wszystkich modułówNowe funkcjonalności:•Kompleksowe wsparcie dla macOS Sequoia (wersja 15.x) i Xcode 16+
•Kompleksowe wsparcie dla iPadOS 18.x
•Kompleksowe wsparcie dla iOS 18.x
•Kompleksowe wsparcie dla tvOS 18.x
•Kompleksowe wsparcie dla Kubuntu/Ubuntu 24.04+ i Apache NetBeans 23+Inne zmiany:•Nowe minimalne wymagania dla wspieranych platform deweloperskich: macOS 14.5+, Kubuntu 24.04+
•Nowe minimalne wymagania dla wspieranych IDE: Xcode 16+, Apache NetBeans 23+
•Poprawiona dokumentacja API w formacie CHM
•Ogólna optymalizacjaMatali GamesNowe funkcjonalności:•Przykłady interakcji przepływu płynów
•Przykłady powierzchni płynu z objętościami
•Przykład renderowania części podwodnej z podzieloną powierzchnią wody
•Przykłady interaktywnych cząsteczek
•Wsparcie dla przełączalnych ustawień grafikiPoprawione funkcjonalności:•Wsparcie dla map wysokości
•Kontrolery postaci
•Zarządzanie maskami kolizyjnymi
•Przykłady symulacji cząstek
•Budowa niektórych obiektów fizyki (lepsze parametry fizyczne, układ i inne)
•Wszystkie przykłady scen fizykiInne zmiany:•Zoptymalizowane projekty na wszystkie wspierane platformyMatali Physics CoreNowe funkcjonalności:•Powierzchnie płynu z objętościami
•Wsparcie dla objętości płynuPoprawione funkcjonalności:•Wsparcie dla świateł, cieni i mgieł
•Wsparcie dla powierzchni płynu
•Przetwarzanie obiektów fizyki
•Kontrolery użytkownika
•Obsługa danych użytkownika
•Identyfikacja obiektów fizyki i grup obiektów fizyki
•Sprzężenie zwrotne siły
•Łamliwe wiązaniaInne zmiany:•Optymalizacja zarzadzania pamięcią
•Opis wybranych metodMatali RenderNowe funkcjonalności:•Renderowanie części podwodnej z podzieloną powierzchnią wody
•Renderowanie objętości płynuPoprawione funkcjonalności:•Zunifikowany system oświetlenia, cieniowania i zamglenia
•ShaderyMatali ContentNowe funkcjonalności:•Operacje na strumieniu bitów (odczyt i zapis)
- 2024/05/14 - Matali Physics 6.5.0.0
- Wspólne dla wszystkich modułówNowe funkcjonalności:•Kompleksowe wsparcie dla Kubuntu/Ubuntu 22.04+
•Kompleksowe wsparcie dla SteamOS 3.5+ i Steam Linux Runtime 3.0+Inne zmiany:•Nowe minimalne wymagania dla wspieranych platform: Kubuntu/Ubuntu 22.04+, Steam Linux Runtime 3.0+
•Nowe minimalne wymagania dla wspieranych platform deweloperskich: Kubuntu 22.04+
•Nowe minimalne wymagania dla wspieranych IDE: Apache NetBeans 21+
•Poprawiona dokumentacja API w formacie CHM
•Ogólna optymalizacjaMatali GamesNowe funkcjonalności:•Zaawansowane przykłady AI
•Wsparcie dla predefiniowanych ścieżek ruchu poprzez ich integrację z polami akcji
•Przykłady kreatorów i wizualizatorów ścieżek ruchu
•Nowe typy opartych na fizyce kontrolek GUI
•Plik konfiguracyjny aplikacji na wszystkie wspierane platformy
•Menu "Opcje"Poprawione funkcjonalności:•Przykłady symulacji cząstek
•Tryb latarki
•Menu "Twórcy"
•Pola akcji
•Pola sił
•Obsługa kursora
•Przykłady menu opartego na fizyce
•Budowa niektórych obiektów fizyki (lepsze parametry fizyczne, układ i inne)
•Wszystkie przykłady scen fizykiInne zmiany:•Menu "Parametry" zastąpione przez menu "Opcje"
•Zoptymalizowane projekty na wszystkie wspierane platformyMatali Physics CorePoprawione funkcjonalności:•Tworzenie obiektów fizyki
•Wsparcie dla mgły
•Powierzchnia płynu
•Kontroler Screen To Ray
•Kontroler kursora
•Obsługa danych użytkownika
•Serializacja/deserializacja
•Wielowątkowość
•Detekcja kolizjiMatali RenderNowe funkcjonalności:•Warianty mgły płaszczyznowejPoprawione funkcjonalności:•Renderowanie oparte na fizyce (PBR)
•Mgła płaszczyznowaMatali ContentPoprawione funkcjonalności:•Funkcje zapisu/odczytu danychMatali SynthNowe funkcjonalności:•Flaga końca utworu
Jeśli szukasz informacji na temat przyszłych wydań Matali Physics, sprawdź naszą mapę drogową dla środowiska.